Edwin Roovers
Binnen het mbo vinden ontwikkelingen plaats om tot andere manieren van toetsing en examinering te komen. De huidige vorm van digitale toetsing (b)lijkt niet voor alle studenten optimaal om hun niveau van gecijferdheid aan te tonen. Daarbij spelen aspecten mee, zoals b.v. examenvrees, meertaligheid, NT2-problematiek en ook binnen het spectrum van de ERWD-problematiek. Het Rapport Rekeneisen (Berden et al., 2020) stelt adviserend dat andere vormen van toetsing meer/beter geschikt zijn om gecijferdheid te ‘meten’ zoals papieren procesbeoordeling en integratie in beroepen en burgerschapsonderwijs. Beter geschikt dan digitale toetsing met digitale procesbeoordeling zoals we dat nu zien. Variatie van toetsvormen binnen de instellingsexamens kan tot een systeem van meer holistisch beoordelen leiden en slagingskansen voor studenten vergroten. Dat vraagt extra’s van docenten / assessoren. Het onderzoek richt zich op het onderzoeken van andere vormen van waarderen en hoe deze tot een gewogen oordeel inzake gecijferdheid kan leiden inclusief de noodzakelijke randvoorwaarden.
