
Andrea Prins
Na een carrière in het bedrijfsleven besloot ik een aantal jaren geleden het roer om te gooien en de overstap te maken naar het onderwijs. Ik behaalde mijn Master special Needs Rekenwiskunde specialist Dyscalculie bij Windesheim/VU te Amsterdam en na een mooie periode in het primair onderwijs ben ik nu werkzaam als rekenspecialist dyscalculie en remedial teacher bij het Loopbaan Expertise Centrum (LEC) in Amsterdam Centrum. De keuze om naar het mbo te gaan blijkt in de praktijk succesvol te zijn. Het passend ondersteunen van studenten en hen laten ervaren hoe mooi het is om zich te ontwikkelen op het gebied van rekenen maakt mij trots. “Ervaar en zet koers richting gecijferdheid, je kunt het”. Het daarnaast geven van trainingen aan professionals over “Omgaan met Ernstige Reken (ER)-problematiek in de klas” is iets wat ik met veel passie doe. Mijn streven is: ”Elkaar blijven inspireren en samen groeien, het verschil maken en samen veel betekenen voor gecijferdheid binnen het mbo!”
Binnen de rekenonderzoeksgroep ROCvAF heb ik een krachtige verbinding tussen onderzoeken en innoveren mogen ervaren. Het eerste onderzoek “Waarmee kan het LEC het rekenonderwijs binnen het mbo ROC college Amsterdam centrum ondersteunen bij studenten met ernstige rekenproblemen?" heeft er toe geleid dat er nu een routekaart van intake tot examinering is gekomen. Studenten met ernstige rekenproblemen kunnen eerder zichtbaar gemaakt worden, zodat er op tijd passende ondersteuning en begeleiding geboden kan worden. Door onderzoek patronen te herkennen, te doorbreken en te veranderen ontstaat onderwijs dat beter aansluit bij de student en het beroep.
Mijn tweede onderzoek “Hoe kan de generieke rekenles beter aansluiten bij de koksopleiding?” heeft ertoe geleid dat de lessen binnen het generiek rekenen en het leren van een beroep meer tot elkaar zijn gekomen. Het resultaat daarvan is afgelopen jaar onder de titel “Een verrijkende blik op het rekenonderwijs realiseren door middel van onderzoek” gepresenteerd op de Panama Conferentie 2024 in Zeist.
De opgedane kennis en vaardigheden komen goed van pas in het Lerend Netwerk Rekenen van de MBO raad waar ik binnen de ROC van Amsterdam-onderzoeksgroep onderzoek doe naar “Hoe het mbo-rekenonderwijs beter kan aansluiten op het VO-rekenonderwijs”.
Ik ben super trots op mijn betrokkenheid bij het Practoraat Gecijferdheid waar ik in mijn rol als rekenspecialist en als onderzoeker de komende jaren met een open blik onderzoek kan doen. De ontwikkeling van gecijferdheid is essentieel voor mbo-studenten, gezien de praktische toepassingen in hun toekomstige beroep en dagelijks leven.
In de komende tijd zal ik mijn onderzoek richten op de vraag “Wat nemen we mee uit het ERWD-protocol om mbo-studenten gecijferdheid (verder) te laten ontwikkelen?”